اگه از اون بچه های زرنگ تجربی هستی که نیخوای زیستو 100 بزنی پس مقاله زیر رو بدقت بخون!!

چگونه زیست کنکور را 100بزنیم؟ از زبان رتبه یک کنکور که توانست زیست را 100 بزند

//bayanbox.ir/view/2361156193260837115/images.jpg


شایان پور میربابایی علاوه بر آنکه رتبه 1 کشور در رشته ی تجربی را به دست آورد یک رکورد منحصر به فرد دیگر هم برجا گذاشت . درصد زیست او در کنکور 100 شد. دانش آموزان زیادی می خواستند بدانند که روش مطالعه شایان برای این درس چگونه بوده که به این موفقیت رسیده است. با او گپی در مورد روش مطالعه ی زیست داشتم .البته همان طور که خود شایان هم در مصاحبه اشاره کرده روش مطالعه هر کس مخصوص به خودش است و دانش آموزان با آشنایی با روش های مطالعه ی دیگران می توانند به روش مطالعه مطلوب خود دست پیدا کنند.

یک سری از دانش آموزان هستند که فکر می کنند حتما دبیر خصوصی برای زیست داشتید . برای  آنها چه جوابی دارید ؟

من دبیر خصوصی نداشتم اما دبیرهای خیلی خوبی داشتم که از آنها بهترین استفاده را بردم. آقای میر محمدی در سال دوم و آقای  همتی در سال های سوم و چهارم دبیرهای زیستم بودند. در اینجا از آنها تشکر ویژه می کنم . هم به لحاظ درس دادن و امتحان گرفتن و هم به لحاظ ارتباط دوستانه ای که با دانش آموزان داشتند.

مهم ترین منبع مطالعه ی زیست شما چه بود ؟

مهم ترین منبع من ، کتاب درسی ام بود و نکات مهم از تست ها را هم در کتاب درسی ام یادداشت می کردم.

روش مطالعه ی شما برای درس زیست چگونه بود که اینقدر خوب جواب داد؟

روش مطالعه هر کس مخصوص به خودش است . من از این روش استفاده کردم و از آن نتیجه گرفتم. در ابتدا متن کتاب درسی را کامل می خواندم . خیلی با دقت این کار را انجام می دادم  . اگر نکته ای وجود داشت که با مطالب قبلی ارتباط داشت ، استنتاج خود را یادداشت می کردم . شکل های کتاب را هم بررسی می کردم و نکات آن را یادداشت می کردم . این یادداشت برداری های من در خود کتاب درسی و گوشه های آن بود. بعد از آنکه چند دور مطالعه می کردم و به تسلط نسبی می رسیدم سراغ تست زدن می رفتم .

اولویت شما برای تست زدن چگونه بود ؟ و بعد از تست زدن چه می کردید ؟

در کل تست های کنکور را برای خودم در اولویت قرار می دادم.کنارتست هایی که غلط جواب داده بودم یا جواب نداده بودم، برای خودم علامت می زدم تا بعدا به این تست ها توجه کنم. به جواب همه ی تست ها - حتی تست هایی که درست جواب داده بودم - نگاه می کردم تا اگر نکته یا استدلال بهتری وجود دارد از آن استفاده کنم . نکات تست ها را هم در خود کتاب درسی می نوشتم .

شما در 64 آزمون برنامه ای کانون شرکت کردید . آیا در آزمون ها درصد زیست شما صد بود ؟ بعد از آزمون چه می کردید؟

من به ندرت زیست را در آزمون ها 100 می زدم . بعد از آزمون همان کارهایی که بعد از تست زدن انجام می دادم می کردم . همه ی جواب ها را نگاه می کردم . نکات را برای خودم در کتاب درسی می نوشتم . اما اینجا یک کار دیگر هم انجام می دادم و اینکه خود تست های غلط جواب داده را در کتاب خود آموز یادداشت می کردم تا در آزمون های جمع بندی یا دوره ای بتوانم آن را مرور کنم.

احتمالا کتاب درسی شما باید پر از نوشته و نکته باشد؟

بله

در هفته چقدر برای زیست وقت می گذاشتی ؟

در سال چهارم به طور میانگین 12 ساعت در هفته وقت می گذاشتم البته دوستانی داشتم که بیشتر هم وقت می گذاشتند و این زمان مخصوص به هر فرد است.

با توجه به اینکه درصدهای دیگر شما هم در کنکور خوب بوده ، چگونه غرق در مطالعه ی زیست نمی شدید و به درس های دیگر هم توجه می کردید ؟

با تکمیل دفتر برنامه ریزی و برنامه ریزی خودم این کار را انجام می دادم . دفتر برنامه ریزی به تعادل کمک می کند تا به همه ی درس ها توجه کنی.

آیا روش دیگری هم برای مطالعه زیست داشتید که بخواهید به آن اشاره کنید ؟

گاهی اوقات برای خودم تست طراحی می کردم . سعی می کردم پیش بینی کنم کدام قسمت ها و کدام نکته ها می تواند مورد توجه طراحان باشد. برای قسمت های حفظی و فرار زیست از خلاصه برداری هم استفاده می کردم .فصل چرخه ها را برای خودم خلاصه کردم . برای نکات سه فصل آخر زیست پیش 2هم جدول درست کرده بودم تا مطالب را بهتر به یاد بسپارم.

» نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید «