گفت و گو با علیرضا رضایی رتبه 9 کشوری کنکور تجربی 93


گفت و گو با علیرضا رضایی رتبه 9 کشوری کنکور تجربی 93

برنامه تلویزیونی فرصت برابر

گفتگو با علیرضا رضایی رتبه 9 کشوری رشته تجربی از میانه

کارشناس برنامه: مازیار شیروانی مقدم

از چه سالی به فکر کنکور بودید؟

من همیشه درسم را خوب می‌خواندم و سعی می‌کردم ریتم خوبی را حفظ کنم و سال‌های قبل برای المپیاد تمرکز داشتم ولی با این وجود مشکلی سال پیش مشکل پایه نداشتم و خوب خوانده بودم. در هر صورت جدی برای کنکور خواندن را از سال آخر شروع کردم.

از چه سالی به کانون آمدید؟

از سال سوم دبیرستان. البته سال‌های پنجم و سوم راهنمایی هم کانونی بودم.

نحوه پیوستگی شما به آزمون‌های کانون چگونه بود؟

در سال سوم دبیرستان به دلیل المپیاد یکی دو جلسه غایب شدم.

برنامه‌ریزی شخصی را چگونه انجام می‌دادید؟

من برای شروع سعی می‌کردم با برنامه راهبردی پیش بیایم و تاکید به پیشروی با آن داشتم و خیلی تاکید به پرکردن دفتر برنامه‌ریزی داتشم و به این صورت یک ریتم خاص پیدا کرده بودم طوری که اوایل هفته پیش می‌خواندم و اواخر هفته پایه‌ها را. آخر هفته هم یک مرور کلی داشتم.

...

بیشترین کمکی که دفتر برنامه‌ریزی به شما کرد چه بود؟

سبب شد که من در درس‌هایم تعادل داشته باشم و بتوانم آن تعادل را حفظ کنم، من هم شرایط خاصی داشتم و تغییر رشته داده بودم و می‌دانستم در درسی مثل زیست باید تعادل داشته باشم هم نباید به زیست کم‌توجهی می‌کردم و نباید هم زیاد به آن توجه می‌کردم. دفتر برنامه‌ریزی یک شناختی از خودم به خودم داد افراد متفاوت هستند ممکن است برخی بتوانند زیاد بخوانند یا برخی بتوانند به طور پیوسته مطالعه کنند و برخی منقطع در هر صورت مهم‌ترین نکته این است که بتوانیم خودمان را بشناسیم و براساس توانایی های خودمان برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم.

برنامه‌راهبردی و برنامه مدرسه شاید در یک جاهایی هماهنگی نداشته باشند در این موارد عکس العمل شما چه بود؟

مدرسه ما اکثر اوقات یک گام جلوتر از برنامه راهبردی بود و گاه در موارد معدودی ما عقب بودیم و من به جای حذف کردن به پیش‌خوانی می پرداختم و در سال سوم بیشتر این کار را کردم و نتیجه می‌داد.

از چه ترازی آغاز و به چه ترازی رسیدید؟

من سال سوم دقیقا یادم نیست اول تابستان تراز 7500 یا 7600 داشتم و رتبه کشوری‌ام هم 200 بود و زیست را کم می‌زدم ولی باقی درس‌ها درصد خوبی داشتم تابستان زیاد روی زیست زمان گذاشتم وطی 6 ماه توانستم ترازم را به بالای 8000 برسانم و تا خود کنکور بالای 8000 بودم.

منابع مطالعاتی شما چه بود؟

منبع اصلی من در دروس مختلف کمی متفاوت بود در برخی از درس‌ها از جزوه معلم استفاده می‌کردم برای درس زیست و برای عمومی ها از کتاب درسی استفاده می‌کردم برای دروس دیگر هم منابع کم حجم خیلی برایم مهم بود برخی از کتاب‌ها هم خلاصه‌ درس‌هایی هم دارند مثلا کتاب‌های آبی که از آن‌ها هم استفاده می‌کردم در مورد تست هم به تست‌های کنکورهای سراسری تاکید داشتم و بیشتر از کتاب‌های آبی استفاده می‌کردم تست آبی کانون فیزیک و زیست و تا حدودی هم از ریاضیات 30 سال کنکور استفاده می‌کردم روی تست‌های کنکور تاکید داشتم. به نظر من، آنقدر تست کنکور هست که تا خود کنکور هم اگر دانش‌آموزان بخواهند تست بزنند تمام نمی‌شود.

عکس شما در مجله آزمون هم چاپ می‌شد؟ و آیا مجله را مطالعه می‌کردید؟

مجله را می‌خواندم.بله. پدر من هم همیشه آن را مطالعه می‌کرد.

شما نتیجه خودتان را به چه عواملی نسبت می‌دهید؟

به غیر از خود شخص افراد و عوامل متعدد زیادی در موفقیت او دخیل هستند و در ابتدا باید بگویم که لطف خداوند شامل حال من شد و بعد والدین و دوستان ودبیرانم در این موفقیت تاثیر داشتند.

» نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید «